dzidziusiowakraina.pl

Blog tematyczny o parentingu, zdrowiu i tematyce lifestyle.

Parenting

Niedobór żelaza u dziecka – przyczyny i dieta

Niedobór żelaza u dziecka – przyczyny i dieta

Bardzo wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy z tego, że niedobór żelaza u dziecka może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Na każdym etapie rozwoju niski poziom żelaza negatywnie wpływa na metabolizm komórek nerwowych, a także na pogorszenie funkcji poznawczych.

Niedokrwistość a niedobór żelaza

Niedokrwistość bardzo często kojarzona jest z niedoborami żelaza. Jednak nie zawsze są to dwa tożsame schorzenia. Należy pamiętać, że w przypadku niedokrwistości spowodowanej niskim poziomem żelaza w morfologii jest widoczne obniżenie rozmiaru czerwonych krwinek. Oznaczone jest to symbolem MCV, a dodatkowo zmniejszony jest poziom hemoglobiny, erytrocytów i hematokrytu. Wszystkie te wskaźniki razem wskazują, że niedokrwistość spowodowana jest niedoborem żelaza.

Niedobór żelaza u dzieci – przyczyny

Noworodki i niemowlęta w pierwszym okresie swojego życia mają zapasy żelaza, które pochodzą jeszcze z okresu ciąży. Jeśli maluch urodził się o czasie, to zapasy żelaza powinny wystarczyć na przynajmniej 4 miesiące życia, a czasami nawet na pół roku. Po tym okresie zwyczajowo zmieniana jest dieta malucha i wprowadzane są nowe pokarmy. U wcześniaków niestety sytuacja wygląda nieco inaczej i zapasy wyczerpują się szybciej, tak samo, jak w przypadku ciąży mnogiej. Wśród innych przyczyn niedoborów żelaza można wyróżnić niski poziom tego pierwiastka u matki lub niska masa urodzeniowa. Jeśli którakolwiek z tych sytuacji miała miejsce, to należy profilaktycznie od trzeciego miesiąca życia rozpocząć suplementację, którą powinno się zakończyć około pierwszego roku życia. Matki karmiące wyłącznie piersią dzieci powyżej czwartego miesiąca życia także powinny uzupełniać niedobory żelaza, które najpewniej się pojawią. W przypadku starszych dzieci powyżej pierwszego roku życia należy podawać suplementy żelaza tym maluchom, które często zapadają na infekcje, mają skłonność do krwawień lub upośledzone łaknienie.

Dieta przy niedoborze żelaza

Zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych należy zadbać o prawidłowy poziom żelaza w organizmie. Oczywiście obowiązkowo kobiety ciężarne powinny sprawdzać, czy mają odpowiedni poziom tego pierwiastka, aby nie trzeba było wprowadzać suplementacji po narodzinach. Prawidłowo rozwijające się dzieci powinny mieć regularnie wykonywaną morfologię od pierwszego roku życia. Dobrze jest także zadbać o dietę nawet u zdrowych dzieci i dorosłych. Przede wszystkim dużo tego pierwiastka można znaleźć w mięsie wołowym, króliku czy cielęcinie. Żelazo w znacznych ilościach występuje w podrobach, rybach, żółtkach jajek czy produktach zbożowych. Warzywa takie jak bób, buraki, szczaw, szpinak i pietruszka oraz owoce awokado, porzeczki czy maliny mają bardzo dużo żelaza. Zaleca się spożywanie także roślin strączkowych i kiełków, które dodatkowo mają mnóstwo witamin i mikroelementów. Żelazo bardzo dobrze się wchłania wraz z witaminą C. Na pewno należy kontrolować poziom tego pierwiastka i wdrożyć odpowiednią suplementację w razie konieczności. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się poważne konsekwencje zdrowotne.

LOVETRENDY

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.